Vladimír Bureš 17.10.2022
Opravovali jsme třeba kalhoty nejmenované světové značky S-----n. Materiál GTX, nejvyšší řada do hor, rok staré. Údajně z Francie (proč se nepochlubit Evropou, že?), výroba Bangladéš. Čína jako dílna světa se už naučila vyrábět kvalitně, ale v Bangladéši jde výhradně o otrockou práci a super nízkou cenu. Ne, kvalitu prostě neumí. Kalhoty Made in Bangladesh? V rozkroku použitý nevhodný šev s minimálním založením. Namáhané, dlouho držet nemůže. Zipy YKK, ale neprošly kontrolou kvality, vypadávají zuby. Poutka na kšandy z pružného materiálu, ale šito nepružnou nití, praskají a visí všude kolem. Tkanina místy rozlaminovaná, vzduchové bubliny.
Opravovat nebo neopravovat cizí produkty? Na jednu stranu chceme pomoci lidem, věnujícím se stejně jako my outdooru. A ekologie pro nás není prázdným pojmem. Na druhou stranu děláme užitečné idioty korporátům, co vydělávají nesrovnatelně více, než my. Nikdo nás nikdy neoslovil, tyto firmy servis vůbec neřeší.
Ne každá současná technologie je dobrá. Častým cílem je design ve chvíli prodeje. Kupte a už otvírejte peněženku pro nákup dalšího kusu oblečení. Protože právě koupený vám nemá vydržet dlouho. To byste nic nekupovali. Často jsou technologie, třeba svařování zipů, čisté a líbivé. I levné a rychlé z hlediska výroby. Jen vám dlouho nevydrží.
Máme na opravách vysoké ceny? Sám nevím. Ale co vím je, že práce v Česku je extrémně zatížena daněmi a poplatky. Oprava levného kusu z Asie může být dražší, než ušití nové věci. Proto nemá smysl nám posílat reklamní mikinu. Svůj čas budeme věnovat drahé a kvalitní GTX bundě. Ale vždy má přednost výroba našeho oblečení Faramugo před opravou značky XY. V Česku už prostě nejsou lidi a oprav je čím dál více. Prosím, akceptujte dodací lhůty min. 1-2 měsíce. A pro vaši informaci, oprava není legrace. Jde o pracnou záležitost. Než vůbec můžeme třeba bundu opravovat, vyměňovat nefunkční zip atd., musíme předtím nahřátím odstranit pásku. A poté odpárat starý zip. Nebývá to vůbec snadné.